Wednesday, November 11, 2009

renunglah amalan harian..


alhamdulillah mampu menulis sedikit dari tidak menulis langsung..insyaAllah sama-sama kita bincang tentang kehidupan seharian kita..adakah setiap tingkahlaku kita seharian mendekatkan diri kepada Allah? satu persoalan yang dianggap remeh dan bersahaja namun kebanyakan dikalangan kita tidak menilai, menghitung tentang perkara ini..Allah s.w.t berfirman yang bermaksud;"maka sesiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaye dia akan melihat (balasan) nya. dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaye dia akan melihat (balasan)nya."al-zalzalah.

tidakkah kita berfikir ayat ini menyebutkan tentang amalan perbuatan kita sekecil mana atau sebesar mana pun kebaikan atau kejahatan yang dilakukan semuanya akan dihitung kelak. ia berkait rapat sekali dalam kehidupan seharian kita dari permulaan sampai penghujung hayat kita.. andainya kita hanya sekadar senyum kepada sahabat dipagi hari, adakah itu tidak dihitung? jawapannya pasti.. bertepatan sekali dengan ayat diatas tadi. andainya kita beniat untuk melakukan sesuatu tanpa melakukan nya, adakah itu semua dihitung?? jawapannya juga pasti kerana niatlah punca segalanya yang pertama sekali dihitung..

cuba kita renung hari-hari yang telah lepas berapa banyakkah perbuatan yang kita lakukan? yang pasti kita tidak dapat menghitungnya satu persatu adakah kebaikan melepasi keburukan ataupun sebaliknya... untuk itu kita sebagai hamba Allah yang hanya sekadar menumpang nikmat yang sementara didunia ini hendaklah sentiasa memastikan diri sentiasa melakukan perkara yang boleh mendatangkan kebaikan walau sekecil mana sekalipun...sentiasalah bermuhasabah diri sedalam-dalamnya agar setiap perbuatan kita termasuk dalam perhitungan amalan yang baik lagi diberkati... renung-renungkanlah moga-moga termasuk dalam golongan hamba yang diredai Allah s.w.t...

No comments:

Post a Comment