Monday, November 16, 2009

bersyukur...

alhamdulillah....bersyukur pada atas semua kenikmatan yang diberikan...pertama-pertamanya sama-sama kita renungkan dipagi hari ini, adakah kita telah bersyukur setelah dibangunkan dari tidur? atau terus masuk ke bilik air untuk mandi...sedar atau tidak kita bahawa besarnya kelebihan bersyukur.

bersyukur itu merupakan suatu sifat bagi orang-orang beriman dan merupakan amalan bagi orang-orang yang bertaqwa, tetapi bagi orang tamak dan cintakan dunia mereka menganggap mereka yang berkuasa sudah cukup untuk mereka tanpa perlu bersyukur dengan kenikmatan yang diberikan..

sedarkah kita, bersyukur itu merupakan tali diantara hamba dengan penciptanya iaitu Allah s.w.t.. dengan bersyukur menunjukkan kita ini hambanya yang sentiasa menggingatiNYA walau apa jua keadaan sekalipun. dengan menunjukkan kesyukuran kita pada Allah menyebabkan kita diredai serta ditambahkan lagi kenikmatan ketenangan dan petunjuk kejalan yang lurus.

apakah lagi yang diperlukan oleh hamba selain dari reda Allah? jawapannya cukuplah reda Allah bagi kita...insyaAllah dengan sentiasa bersyukur mengingatiNYA selalu, diberikan ketenangan, rahmat dan kasih sayangNYa yang berkekalan...

No comments:

Post a Comment