Sunday, October 25, 2009

peringatan buat diri ini...

Syukur diatas nikmat kurnianya...setiap insan didunia ini dianugerahkan bermacam-macam nikmat yangng tidak terhitung nilainya...nikmat kehidupan yang mewah, rezeki yang melimpah-limpah, kesihatan yang berpanjangan bermacam-macam lagi nikmat yang dianugerahkan kepada kita semua tanpa mengirasiapa kita...punbegitu ADAKAH dengan nikmat yang dianugerahkan tersebut menjadikan kita makin hampir denganNYA? ataupun menjadikan kita melupaiNYa...renung-renungkanlah....

Sebagai hamba Allah yang beriman kita sepatutnya menjadikan semua pemberiaanNYA itu suatu yang berharga dan membalasnya dengan keimanan dan ketaqwaan kepadaNYA. Namun dipengakhiran zaman ini begitu ramai sekali hamba-hamba Allah yang melupainya selepas dianugerahkan nikmat kehidupan tersebut. Ramai dikalangan kita terus hanyut dengan kemewahan yang sepatutnya kemewahan tersebut dijadikan jalan untuk mengenali Allah dengan lebih dekat lagi..

Dalam konteks mengenali Allah, manusia dianugerahkan akal fikiran untuk berfikir dan membezakan mana baik, buruk, yang mana ibadah dan bermacam lagi dalam kehidupan. Mengenali Allah bukan sesuatu yang susah namun begitu manusia itu sendiri yang menyebabkan susah dan lupa pada Allah. sebagai contoh, apabila seseorang dianugerahkan duit yang banyak rezeki yang melimpah mereka menjadi lupa dengan kemewahan tersebut dengan menggunakan duit tersebut untuk melakukan kejahatan dan kemaksiatan kepada Allah. Mereka menjadi terus lupa dengan mengunakan nikmat tersebut sedangkan nikmat itu datangnya dari Allah sebagai ujian terhadap mereka.

Kita sebagai hamba-hamba Allah yang beriman tidak sepatutnya menpunyai sifat sedemikian, sebagai hamba yang beriman kita sepatutnya mengunakan anugerah tersebut sebaik-baiknya tanpa mengira anugerah itu berbentuk bala ataupun berbentuk rahmat. Begitu banyak ujian yang Allah berikan kepada kita namum disebalik ujian tersebut masih terdapat hamba-hamba yang tabah menghadapinya, malah menjadi lebih beriman kepadaNYA. Sebagai contoh, mujahidin yang berada dibumi palestin mereka begitu tabah mempertahankan Aqsa sanggup mengorbankan nyawa demi agama Islam, begitu tabah sekali mereka menghadapinya. Apa yang dapat kita ambil iktibar mereka begitu semangat menghadapi ujian tersebut tanpa merungut sedikit pun.

MasyaAllah begitu tingggi jiwa mereka menghadapi semua itu, moga-moga kita tergolong didalam golongan tersebut...sebagai kesimpulan, untuk semua marilah sama-sama kita menjaga Agama islam yang merupakan rahmat kepada kita semua, janganlah kita melupai Allah dengan nikmat kurniaNYa kepada kita..sesungguhnya firman Allah yang bermaksud "katakanlah, kesenangan dunia itu adalah sedikit dan akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa". sama-sama kita jadikan nikmat pemberian Allah itu sebagai pendorong untuk kita lebih meningkatkan keimanan dan lebih mengenali Allah S.w.t...

No comments:

Post a Comment